Histamine allergie en histamine intolerantie

Histamine allergie kan verschillende dingen betekenen. Meestal bedoelen mensen die ‘histamine allergie’ zeggen ‘histamine intolerantie’. Iemand met histamine intolerantie kan de symptomen van een allergische reactie krijgen door het eten van voedsel dat histamine bevat. Indien bij die persoon de enzymen die histamine afbreken ontbrekend zijn of onvoldoende worden gemaakt, komen allergie symptomen al gauw voor. Hoe minder enzymen die histamine afbreken iemand heeft, hoe minder tolerant diegene is voor histamine. De symptomen van histamine intolerantie lijken op een ‘histamine allergie’, maar allergie-achtige symptomen worden altijd veroorzaakt wanneer de histamine spiegels in het lichaam te hoog zijn. Bezoek darmklachten.nl voor meer informatie over histamine intolerantie en ‘histamine allergie’.

Histamine is een chemische stof die op natuurlijke wijze voorkomt in verschillende voedingsmiddelen. Histamine is tevens ook een van de chemische stoffen die door het lichaam wordt aangemaakt wanneer een allergische reactie voorkomt. Deze reactie veroorzaakt typische histamine allergie symptomen zoals jeuk, niezen, piepende ademhaling en zwelling.

Iedereen heeft een enzym (diamine-oxidase of DAO) in het lichaam, die het histamine afbreekt dat we opnemen uit histamine-bevattend voedsel.

Wanneer mensen die geen histamine intolerantie hebben iets eten dat histamine bevat, heeft het histamine dus geen invloed (het wordt gewoon afgebroken door het enzym). Maar mensen met een histamine intolerantie hebben een tekort aan dit enzym. Wanneer zij te veel histamine-rijke voedsel eten, kunnen ‘allergie-achtige’ symptomen voorkomen zoals hoofdpijn, huiduitslag, jeuk, diarree, buikpijn en zelfs braken. Dit is de zogenaamde ‘histamine allergie’ waar mensen van spreken. Bij iedereen veroorzaakt histamine allergie symptomen. De vraag is hoeveel histamine verdragen kan worden zonder symptomen. Met andere woorden, een vraag van tolerantie. Sommige studies hebben ook aangegeven dat een verband bestaat tussen histamine intolerantie en urticaria, astma, rhinitis, eczeem en angst-en paniekaanvallen.

Wat te vermijen bij histamine allergie symptomen

Voedingsmiddelen die zeer rijk zijn aan histamine zijn:

  • Rode wijn en bier
  • Kaas, in het bijzonder gefermenteerde kazen zoals Camembert, Brie, gruyère, cheddar, roquefort en Parmezaanse kaas.
  • Biergist
  • Schelpdieren
  • De meeste vissen, waaronder vis uit blik / pot
  • Tomaat (in het bijzonder blik tomaten, tomatenpuree en ketchup)
  • Spinazie
  • Kip
  • Varkensworst en rundvlees worst en ham, vooral droge worsten.
  • Chocolade
  • Gefermenteerde soja producten (soja saus)
  • Alle gefermenteerde groenten zoals zuurkool.

Sommige voedingsmiddelen kunnen het lichaam beïnvloeden op zo een manier dat het lichaam zelf histamine afgeeft uit cellen in het lichaam die histamine bevatten. Voor bepaalde mensen, bij wie deze reactie plaatsvind, zal het eten van deze voedingsmiddelen ook leiden tot histamine allergie-achtige symptomen.

De voedingsmiddelen die een lichamelijke reactie veroorzaken, waarbij histamine wordt afgegeven zijn:

  • Ongekookt eiwit
  • Schelpdieren
  • Aardbeien
  • Tomaten
  • Vis
  • Chocolade
  • Ananas
  • Alcohol

Het moet worden opgemerkt dat histamine allergie voor deze voedingsmiddelen niet aangetoond kan worden met gewone allergie testen (huidtesten of bloedonderzoek). Deze onderzoeken zullen negatief zijn: de oorzaak is namelijk ‘histamine allergie’ (intolerantie dus), niet voedselallergie.

De behandeling voor histamine intolerantie en histamine allergie symptomen bestaat meestal uit het invoeren van een histamine vrij dieet voor een paar weken, om te kijken of de klachten overgaan.
De behandeling bestaat in het algemeen uit het vermijden van histamine-rijke voedingsmiddelen. Het nemen van een anti-histamine middellen is ook vaak nuttig. Er zijn steeds meer supplementen beschikbaar aan het worden, die het ontbrekende enzym moeten vervangen, maar het is nog te vroeg om te weten of deze echt goed werken.

De beperkte histamine dieet:

De volgende voedingsmiddelen zijn rijk aan histamine en dienen vermeden te worden gedurende 2-4 weken. Indien de symptomen aanzienlijk verbeteren, kan voedsel dat tijdens het dieet verboden was geleidelijk opnieuw worden ingevoerd. Zo is het mogelijk te bepalen waar de grens van ‘tolerantie’ voor histamine ligt. Indien het vermijden van histamine rijke producten de symptomen niet verbetert, is het onwaarschijnlijk dat er sprake is van ‘histamine allergie’ en kunt u histamine rijke producten weer eten zoals gewoonlijk (tenzij u aan een andere dieet begint, met andere beperkingen, zoals een glutenvrij dieet).

In het wilde weg diëten volgen kan stressvol zijn voor het lichaam. Toch is ons lichaam een zeer krachtige diagnostische gereedschap. Door naar het lichaam te luisteren en waar te nemen hoe we ons voelen wanneer we bepaalde producten vermijden, kunnen we de oorzaak van klachten vaak zelf ontdekken en oplossen.

Mensen die bij het eten van histamine allergie symptomen ervaren kunnen het beste eten met een hoog histamine gehalte vermijden:

Vlees

  • gevogelte
  • Vis (vis dat vers gevangen wordt en binnen een half uur wordt gegeten is geen probleem, maar histamine begint al gauw op te bouwen in vis).
  • Alle zeevruchten waaronder schelpdieren
  • Ei (een klein beetje ei in het beslag, zoals in pannenkoeken, muffins of cakes is meestal geen probleem).
  • Kip
  • Verwerkte, gerookte en gefermenteerde vlees zoals boterhamworst worst, salami, pepperoni.

Melk en zuivelproducten

  • Kaas (verse kaas zoals ricotta is wel toegestaan, zolang het niet gerijpt is. Hoe ouder de kaas, hoe meer histamine het bevat)
  • Yoghurt

*Tip! gewone melk is wel toegestaan

Groenten en fruit

  • Alle citrusvruchten: sinaasappel, grapefruit, citroen, limoen etc.
  • Kersen
  • Aardbeien, frambozen, cranberry’s en alle andere bessen
  • Abrikoos
  • Ananas
  • Dadels
  • Rozijnen en krenten
  • Gedroogde pruimen
  • Augurken / zure bommen
  • Spinazie
  • Tomaten, tomatenketchup en pastasauzen

Toevoegingen

  • Tartrazine (zit bijvoorbeeld in frisdranken) en andere kunstmatige kleurstoffen
  • Conserveringsmiddelen zoals sulfieten

Kruiden

  • Kaneel
  • Chilipoeder
  • Kruidnagel
  • Anijs
  • Nootmuskaat
  • Kerriepoeder
  • Hete peper (cayenne)

Diversen

  • Gefermenteerde sojaproducten
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool
  • Chocolade, cacao en cola
  • Alcohol
  • Azijn en azijn bevattende voedingsmiddelen, zoals augurken, mayonaise, ketchup en mosterd.
  • Zoethout

Wat u wel kunt eten

  • Alle vers vlees, behalve kip. Alle groenten niet op de lijst hierboven voorkomen (knolgewassen zoals aardappelen, wortelen, enz. pastinaak, rode biet, zoete aardappelen zijn allemaal OK, net als erwten en bonen), granen zoals rijst, tarwe, haver, maïs en rogge, fruit zoals appels, peren en bananen (bananen in beperkte hoeveelheid alleen). Aangezien tarwe allergie en gluten intolerantie vaak voorkomen kan het ook zin hebben te kijken of de symptomen verbeteren met het weglaten van tarwe.

Labortorium onderzoek bij histamine allergie symptomen:

Feces monster verzamelen voor histamine allergie test
Een feces monster verzamelen en opsturen voor histamine allergie test is eenvoudig en effectief.

Wat is uw tolerantie drempel voor histamine? Bent u histamine intolerant? Om er achter te komen kan laboratorium onderderzoek uitgevoerd worden. U kunt een histamine test online aanvragen. De test wordt door een laboratorium gedaan op een ontlastingsmonster. U kunt zelf thuis de monster afnemen en opsturen naar het lab.

Voor het nemen van de test moet oude kaas, rode wijn en chocola gegeten worden. Vervolgens wordt in de ontlasting gemeten hoeveel histamine is het lichaam aanwezig is. Bezoek darmklachten.nl voor meer informatie of om een histamine test aan te vragen.